تولد

مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالرحمن فقیهی(ره) فرزند مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالجبار فقیهی کلائی در سال 1311 شمسی در قریه ی کلا دیده به جهان گشود.معظم له پس از گذشت دوران کودکی و فرا گرفتن خواندن و نوشتن به دروس طلبگی روی آوردند.از حسن توفیق و لطف حضرت احدیت چهار سال همجوار آفتاب خراسان شدند و در حوزه ی علمیه مشهد مقدس در محضر مبارک حاج آقا حسن قمی، و حاج آقا غلامحسین ترک و حاج شیخ کاظم دامغانی تلمذ نمودند.ایشان در سال 1331 شمسی به نجف اشرف عزیمت نموده و در آن حوزه ی مقدسه از محضر حضرات آیات عظام خوئی،سید محمود شاهرودی،میرزا هاشم آملی،سید محمد روحانی،و محمدحسن یزدی بهره بردند.در سال 51 شمسی با اخذ اجازات از اساتید معظم در سفر اول به ایران بازگشته و در قم مقدسه سکونت یافتند.

ازدواج

معظم له پس از شش سال تلمذ در حوزه علمیه نجف اشرف با صبیه ی مرحوم آیت الله حاج آقا سید علی اشکوری ازدواج نمودند و فصل تازه ای از زندگی الهی خود را آغاز نمودند.حاصل این ازدواج 10 فرزند(6 پسر و 4 دختر) بود که در خانه ای محقر در سایه سارتعالیم پدری روحانی و مادری عفیف به ایمان و عفت آراسته شدند.

توفیقات زیارتی و اعتکاف

بندگی حضرت معبود و اخلاص معظم له توفیقات متعددی را برای آن جناب فراهم آورد.ایشان 10 سفر حج تمتع و دو سفر عمره ی مفرده به مکه معظمه مشرف شند و در لباس روحانی و مرشد کاروان به خدمت زائران بیت الله در آن ارض مقدسه پرداختند و تا پایان عمر شریفشان شاکر و سپاسگذار ذات اقدس خداوندی بر این نعمت بودند.در مدت عمر شریف سه سفر زیارتی به سوریه داشتند و مدتی در شام زائر قبور صلحا و شهدا و اماکن متبرکه و قبر مطهر حضرت یحیی علیه السلام بودند و این توفیق را تا پایان عمر شاکر بودند.

حضرت آیت الله فقیهی اشتیاق خاصی به اعتکاف داشتند و بر سنت اعتکاف موفق بودند چنانکه مسجد کوفه شاهد حال خوب ایشان در ایام البیض بود و مسجد امام حسن قم هم دهها سال پذیرای این معتکف با اخلاص بود.

توفیق زیارت عتبات عالیات

عشق به ساحت مقدس سیدالشهدا علیه السلام،او را نیز واله و حیران نموده بود.15 بار از نجف به کربلا با پای پیاده عزیمت نمود و در ایام زیارتی مخصوصه مثل اول ماه رجب و نیمه ماه شعبان به اتفاق جمعی از طلاب به مدت چهار روز پیاده از راه طویرج به حرم با صفای امام حسین علیه السلام می رسید و سختیهای فراوان را به امید ثواب بی حد زیارت،شیرین و گوارا می یافت.در مدت تحصیل،ساده و بی آلایش با جمع خانواده به زیارت دوره ی کربلا،کاظمین وسامرا می پرداختند.بر مزار سلمان،نواب چهارگانه ی امام زمان و مرحوم کلینی حاضر می شد وسرور و بهجت خاصی از این اعمال نصیب روح افلاکیش می شد.

توفیق حضور در مشهد مقدس

آیت الله فقیی حدودا مدت چهار سال در آستان ملک پاسبان حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء به عنوان تحصیل در مدرسه باقریه مشرف بودند و شبهای جمعه را علی الدوام به زیارت آن حضرت موفق بودند.در بهشت رضا (ع) مشهد مقدس چند تن از منسوبین ایشان از جمله پدر،برادرشان حاج شیخ محمدباقر فقیه و... مدفونند.

مداومت بر زیارت کریمه ی اهل بیت

ایشان زیارت حضرت معصومه کریمه ی اهل بیت را عارفانه انجام می داد به امید اینکه مشمول حدیث شریف امام جواد علیه السلام(من زار عمتی بقم وجبت له الجنه) قرار گیرد انشاءالله تعالی.

ساده زیستی

دل بستگی به دنیا را برای مردان خدا دست و پاگیر می دانست.ساده زندگی می کرد و ساده می گذراند.خانه ی محقر گواه این ادعاست.در روش زندگی حد پایین را در نظر داشتند و این نه تنها به خاط عدم تمکن است بلکه طبعا به زندگی بی آلایشی رغبت داشتند.

امرار معاش

قناعت شیوه ی زندگی این مرد بزرگ بود.با همان اندک شهریه و سله ای که در مواقع تبلیغ می گرفت زندگی می گذراند و گاهی هم به خاطر هزینه های بالای زندگی با خانواده ای پر جمعیت به اعمال استیجاری روی می آورد.ایشان به عنوان محقق در موسسات تحقیقاتی همچون موسسه آل البیت و موسسه تنظیم نشر آثار حضرت امام مشغول به کار شدند.معظم له سالهای متمادی به منظور تبلیغ احکام مدت دو ماهی به هزار جریب می رفتند و در روستای کلا(که وطن اصلی ایشان نیز بوده) به ترویج احکام و تدریس طلاب می پرداختند.

ایشان می فرمودند:می ترسم جوابگوی همین زندگی ساده و بی آلایش هم نباشم،چرا که آقا امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند: فی حلالها حساب، و فی حرامها عقاب و فی الشبهات عقاب الا ما رحم ربی

اشتغالات حوزوی

حضرت آیت الله عبدالرحمن فقیهی در حوزه ی علمیه نجف اشرف مشغول درس و تکمیل مبانی فقه و اصول بودند و از دروس خارج اساتید بزرگ حوزه بهره بردند.ایشان به نوشتن بحثها به صورت تقریرات اشتیاق فراوان داشتند.معظم له در قم مشرفه به تدریس کفایه و مکاسب و رسائل به صورت بحث خصوصی در منزل و مسجد برای عده ی محدودی از طلاب اشتغال داشتند.

ایشان در دو نوبت ظهرین و عشائین در مسجد روح الله به امامت جماعت قیام داشتند، و بعد از نماز عشاء مختصر ترجمه و تفسیری از آیات شریفه بیان می نمودند،بقیه اوقات ایشان هم صرف مطالعه و نوشتن و رسیدگی تمور منزل می شد.خانه ی محقرشان محل رفت و آمد دوستان و ارادتمندان بود و ایشان با صورت باز از واردین استقبال داشتند و از آنچه می توانستند دریغ نمی داشتند.روزهای چهارشنبه در بخش استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمی سید محمد شاهرودی پاسخگوی مردم شریف بودند.روزهای جمعه اکثرا به منازل آیات عظام جهت استماع وعظ و خطابه حاضر می شدند و قلبشان را با شنیدن احادیث و ائمه علیهم السلام جلا می بخشیدند.

سوادات و نوشتنی ها

ایشان یک دوره اصول از بحث آیت الله العظمی خوئی به صورت تقریر نویسی نوشته اند که در مجموع جزوه ای کامل و آماده برای انتشار است. و از بحث مکاسب و خارج مرحوم آیت الله العظمی آملی جزوه ای آماده نموده اند.شرحی از بیع مکاسب وشرح مختصری غیر تام از کفایت الاصول به عربی نوشته اند،که بیست و دو قاعده از قواعد فقهیه تنظیم و به رشته ی تحریر در آورده اند،نوشتاری مختصری نیز از مباحث شرح تجرید دارند.جزواتی در احوالات معصومین علیهم السلام و جزوه ای راجع به غزوات و جنگهای حضرت امیر علیه السلام به عربی و فارسی نوشته اند باشد که به زیور طبع آراسته گردد.

مقالات ایشان راجع به قیام عاشورائی امام حسین علیه السلام،ولایتعهدی امام رضا علیه السلام،اخلاق در قرآن و مقاله ای راجع به غفلت تحت عنواتن عوامل غفلت در سطح عموم و خواص و پیامدهای آن،با قلم رسا و بیان شیوا به رشته تحریر در آمده است.از آثار ایشان در موضوعاتی همچون نقش زمان و مکان در اجتهاد،موضوع مسائل مستحدثه به عربی به چاپ رسیده است.کتابی نیز به عنوان کشکول نیز مطالبی از موضوعات متفرقه جمع آوری نموده اند.

تفسیر موضوعی

معظم له با استناد به تفاسیر معتبره،آیات الایمانی به قلم ساده نگاشتند و آیاتی را که در آن ماده انشقاقی(کلمه) امن بوده بعد از ترجمه ی تمام آیه شان نزول و شرح مطالب مربوطه ی به آن را در نوشتار درج نمودند.حاص این زحمات جزواتی بالغ بر پانصد است که برای اهل منابر بسیار کاربردی است.

اجازات و مشایخ اجازه

معظم له در سال 1381 هجری قمری از آیت الله شیخ آقا بزرگ تهرانی اجازه ی روایتی دریافت داشتند.همچنین ورع و تقوای ایشان باعث شد آیات عظام آیت الله العظمی شاهرودی،آیت الله العظمی خوئی،آیت الله العظمی آملی اجازات روایتی برای ایشان صادر کنند.ایشان اجازات امور حسبیه و تصرف در حقوقات شرعیه از سهم شریف و غیره از کثیری از مراجع تقلید و اساتید بزرگ در دست داشتند.همچون حضرات آیات عظام امام خمینی،عراقی،گلپایگانی و فاضل لنکرانی و مراجع عالیمقام عصر حضرات آیات عظام خامنه ای،صافی،سید محمد شاهرودی و جوادی آملی

ایشان می فرمودند: احترام علماء عظام احترام رسول اکرم و ائمه ی طاهرین علیهم السلام است و از بزرگترین وظایف مردم همانا دنباله روی و پیروی از عالمان متقی و فقیهان وارسته است که آثار دنیا پرستی و هواخواهی در آنان نیست.به راستی انسان از محضرشان سیر نمی شود.

نصیحتی از ایشان به فرزندان و عزیزان جوان

حب الدنیا و حب الله لا یجتمعان فی قلب ابدا.دوستی دنیا و دوستی خداوند هرگز در یک دل نگنجد.راستی همه ی مصیبت از هوای نفس و گرایش به خواهشهای آن است.والاترین وظایف بنده ی صالح قدر لحظات عمر دانستن است.کوچک و بزرگ ما این حدیث شریف نبوی را شنیده ایم که(الدنیا مزرعة الاخرة) هر لحظه دنیای ما کشتی برای آخرت است.این مزرعه و دنیا را چگونه باید به پایان برد تا آدمی به بر و بار آخرت سرارسر کمال و عزت برسد.

امام صادق علیه السلام در یک حدیث می فرماید: هر آینه من دوست دارم که شیعه و پیرو ما عاقل و با اندیشه و راستگو و با وفا باشد.

عروج

سر انجام این عالم وارسته پس از عمری مجاهدت در راه اسلام، در روز جمعه دوم ماه مبارک رمضان 1436 مطابق با 29 خرداد 1394 رخت عزیمت به دیار باقی بر تن نمودند و با زبانی روزه به دیار حق شتافتند.

آثار و برکات زهد و تقوا،مردم داری و میهمان نوازی این مرد بزرگ در مراسم تدفین و ترحیم او دیده می شد به گونه ای که خیلی از مردم با زبان روزه و گرمای شدید آن روز قم به تشییع پیکر مطهرش شتافتند.

نظرات (2)
دوشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 06:57 ب.ظ
دمت گرم
امتیاز: 0 0
دوشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 01:10 ب.ظ
روحش شاد
امتیاز: 0 0
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد